کنترل و مدیریت صحیح زمان اگرچه تعریفی کلیشهای و تکراری شده است اما وقتی که با مفهوم بهرهوری همراه باشد همه چیز فرق میکند. بهرهوری همان میزان کارایی فرد در زندگی است که باعث میشود یک کار به صورت کامل انجام شود. اگرچه که بسیاری تصور میکنند هر چه قدر کار بیشتری در ساعات شبانه روز انجام داده باشند بهتر از زمان خود استفاده کردهاند اما مدیریت زمان در زندگی زمانی تحقق مییابد که کار مولد با حفظ سرعت پایدار و تعادل انجام باشد؛ نه حداکثر سرعت برای انجام کارهای بیشتر!
اگر قرار باشد خیلی کتابی و اصولی مفهوم زمان را بررسی کنیم مدیریت زمان در واقع فرآیند برنامهریزی و اعمال کنترل آگاهانه در زمان صرف شده برای فعالیتهای خاص به ویژه در جهت افزایش اثربخشی، کارایی یا بهره وری است. تحقیقات صورت گرفته در آمریکا نشان داده که تنها 37 درصد از کسب وکارهای استارتاپی از استراتژیهای مدیریت زمانی استفاده میکنند و شاید به همین دلیل باشد که اغلب کسب وکارهای نوپا ممکن است به نتیجه نرسند!
این که چه طور این استراتژیها را در کسب وکار و زندگی روزمره خود پیاده کنیم همان مطلبی است که امروز در دانشگاه زندگی به صورت کامل بدان میپردازیم.
همین که میگویند وقت کم است یا زمان محدودی دارید احتمالا 80 درصد از ما به یاد سخنرانی میافتیم که نیاز به مدیریت گفتگو و صحبت کردن در جلسات بر اساس زمان تعیین شده دارد و هر چه زودتر باید مطالبش را جمعبندی کند! گاهی هم ممکن است به یاد کارمندی بیفتیم که برای انجام یک پروژه دشوار زمان محدودی دارد. در برخی از موارد هم ممکن است به یاد اقساط بانکی باشیم که برای پرداخت آنها زمان خیلی خیلی محدودتری داریم!
اما هدف ما امروز بررسی استراتژیهای مدیریت زمان در زندگی خصوصا در موقعیتهای شغلی و کسب وکار است.
دوایت آیزنهاور که دو دوره پیاپی بین سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۱ رئیسجمهور ایالات متحده بود موفق شد طی دوران ریاست جمهوری خود کارهای بزرگی از قبیل توسعه سیستم بزرگراه بین ایالتی، تأسیس اینترنت، تأسیس سازمان اکتشافات فضایی (ناسا) و استفاده صلحآمیز از انرژیهای جایگزین (انرژی اتمی) را به انجام برساند.
استراتژی آیزنهاور برای مدیریت زمان کاملا روشن است. با استفاده از ماتریس تصمیمگیری او میتوان فعالیتها و کارها را بر اساس چهار احتمال از یکدیگر تفکیک کرد:
این ماتریس که بر اساس اولویتهای شما تغییر پیدا میکند را به عنوان کلیدی موفقیت آیزنهاور در مدیریت زمان در زندگی میشناسند؛ چون باعث شده اقدامات درخشانی در مدت کوتاهی صورت گیرد که مسبب پیشرفت ایالات متحده شده است.
این استراتژی از سرمایهدار معروف، وارن بافت نقل شده است. وقتی که بافت درباره اولویت کارهای هر روزش از مدیر برنامههایش سوال میپرسیده، برنامهها را طی سه مرحله و به این شکل چینش میکرده است:
مسیر زندگی خود را پیداکنید
دانشگاه زندگی را کلیک کنید