آموزش سخنرانی و فن بیان

مقالات آموزشی در زمینه روانشناسی و آموزش سخنرانی

آموزش سخنرانی و فن بیان

مقالات آموزشی در زمینه روانشناسی و آموزش سخنرانی

14 عبارتی که یک مرد هرگز نباید به همسرش بگوید. عبارات ممنوعه در زندگی مشترک

برای برخی از افراد، همسر بودن مانند یک بازی ویدیویی است. این افراد برای انجام کارها عجله می‌کنند و دستورالعمل‌های لازم را  قبل از شروع نمی‌خوانند. در واقع بازی را با آزمون و خطا یاد می‌گیرند و هنگامی که بازی بیش از حد سخت می‌شود، آن را با عباراتی نامناسب و زننده، توصیف می‌کنند.

همه مردان چنین رفتاری ندارند اما قطعاً افرادی وجود دارند که با همسرشان به درستی رفتار نمی‌کنند. در ادامه 14 عبارات ممنوعه در زندگی مشترک را نوشته‌ایم که یک مرد هیچ‌وقت نباید به طور مستقیم یا غیرمستقیم به همسرش بگوید. پس اگر فردی را می‌شناسید که از این عبارات استفاده می‌کند، حتماً این لیست را به او نشان دهید تا مطالعه کند. با دانشگاه زندگی همراه شوید:

1 – تو منو خوش‌حال نمی‌کنی

البته این موضوع صحیح است چونکه خوش‌حالی شما، محصول تفکرات خودتان است و دیگران نمی‌توانند تاثیر خاصی در آن بگذارند. یکی از این عبارات ممنوعه در زندگی مشترک گفتن جمله «تو منو خوش‌حال نمی‌کنی» است که کلمات مناسبی در خود ندارد. مثل این می‌ماند که زن‌تان را بخاطر فراموشی رمز ایمیل، سرزنش کنید. به جای این جمله، به همسرتان بگویید که در حال حاضر احساس خوش‌حالی کافی در زندگی ندارید، اما او را مسئول این موضوع ندانید.

 

2 – هیچ‌وقت انتظار نداشتم که ازدواجمان تا الان دوام داشته باشد

استفاده از این جمله می‌تواند تاثیر بدی بر زندگی مشترک شما داشته باشد. اگر آن را به کار بگیرید، راه برگشتی برایتان وجود نخواهد داشت. پسس مراقب باشید!

عبارات ممنوعه در زندگی مشترک

3 – تو عوض شدی

می‌خواهید بدانید چه کس دیگری عوض شده؟ خود شما. بهتر است از واژه «تحول یافتن» استفاده کنیم زیرا در ازدواج، هر دو نفر در نهایت تحول می‌یابند. به جای این جمله، خیلی واضح به زن خود بگویید که متوجه چه تغییری در او شده‌اید و چه موضوعی باعث رنجش خاطر شما می‌شود.


4 – مقایسات نامنصفانه

شاید در کودکی مادر خود را با دیگران مقایسه می‌کردید اما همسرتان، مثل مادر شما نیست. اگر می‌خواهید در ازدواج مثل یک کودک با شما رفتار شود، چنین عباراتی به شما کمک نخواهند کرد. به جای مقایسه نابجای او با زنان دیگر که رویکردی بسیار غلط است، بر روی آن چیزی که می‌خواهید تمرکز کنید.

 

5 – اگر واقعاً مرا دوست داشتی، این کار را می‌کردی

و اگر شما واقعاً او را دوست داشتید، اصلاً این جمله را به کار نمی‌بردید. ازدواج یک بازی فریب‌دهنده برای دستیابی به هدف و خواسته‌ها نیست. در حقیقت این موضوع راهی برای پاسخ به طرز تفکر «من تنها هستم و کسی دوستم ندارد» محسوب می‌شود. در عوض، به او بگویید که اهمیت زیادی برایش قائل هستید.

 

قهر زن و مرد

6 – وقتی برای اولین بار همدیگر را دیدیم، می‌دانستی چطور هستم

معنای این عبارت در واقع این است که «من خودم را با تغییرات و تحول در نیازهای تو، تطبیق نمی‌دهم» و رفتارم همین‌طور باقی خواهد ماند. اگر می‌خواهید همسرتان را از دست ندهید، متوجه شوید که چگونه می‌توانید او را بیشتر دوست داشته باشید.

 

7 – نه، به همراه تو نزد مشاور نمی‌روم

اینکه یک نفر دیگر به شما بگوید چگونه تبدیل به یک همسر بهتر شوید، برای برخی افراد قابل قبول نیست. اما اینکه به حرف همسر خود گوش نکنید و همراه او به جلسه مشاوره نروید، کار درستی نیست. این موضوع به همسرتان ثابت می‌کند که او را به اندازه کافی دوست ندارید و زندگی مشترکتان را در اولویت قرار نمی‌دهید. مشاوره ازدواج برای این نیست که شما بفهمید چه کاری را اشتباه انجام داده‌اید. مشاوره می‌تواند کمک کند که وضع زندگی مشترک خود را بهبود ببخشید.


برای خواندن ادامه مطلب مسیر زندگی را کلیک کنید

برای مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید

4 راهی که از شما والدین الهام بخش برای فرزندتان می‌سازند

فرزندان پلی بین گذشته و آینده والدینشان هستند. پدر و مادرها از بدو تولد تا بزرگسالی مسئول و همراه آموزش، رشد و تعالی فرزندان خود هستند و از هر جهت که به این مسئولیت فکر کنیم به نظر خطیر و دشوار است. در این مسیر چالش‌ها و بالا و پایین‌های زیادی وجود دارند و بعید نیست که والدین در پرورش فرزندانشان دچار لغزش شوند. با وجود این لغزش‌ها، باز هم فرزندانمان به والدین الهام بخش نیاز دارند تا بتوانند مفاهیم واقعی شادی، استقلال، سلامتی و تجربه را از نزدیک لمس کنند.

 

والدین الهام بخش

اما معنی الهام‌ و الهام‌بخشی چیست؟ در لغت‌، الهام به معنای انگیزه دادن و تشویق است اما در عمل، الهام‌بخشی معنای عمیق‌تری پیدا می‌کند و به منزله نفس کشیدن و دمیدن زندگی باشد. مفهومی که در تربیت و رشد فرزندان بیش‌تر معنا پیدا می‌کند و هدف از آن احتمالا این باشد که بچه‌ها نه فقط به صورت ظاهری دریافت کنند؛ بلکه آن‌ها را با تمام وجود درک کنند. این هدف اگرچه در سیستم آموزشی هم دنبال می‌شود اما فرصت این که کودکان بتوانند از نزدیک و به راحتی مفاهیمی نظیر عشق، فداکاری، نوع‌دوستی، خودآگاهی و …بیاموزند احتمالا فقط در دل خانواده به این خوبی فراهم باشد.

تنها با دنبال کردن چند ایده ساده، می‌توانید پدر و مادری الهام‌بخش برای فرزندانتان باشید. دانشگاه زندگی همراه شوید.

4 راهی که از شما والدین الهام بخش برای فرزندتان می‌سازند

انگیزه و علل ایجاد آن برخاسته از نیازهای روزمره ما است. ما غذا می‌خوریم چون گرسنه می‌شویم و باید این گرسنگی برطرف شود. مسواک می‌زنیم تا سلامت دندان‌هایمان حفظ شود و این یک نیاز برای زندگی است. این که هر روز از خانه خارج می‌شویم به دلیل کسب درآمد و گذران زندگی است و اگر به سلامتی بدن خود اهمیت می‌‌دهیم برای تضمین آینده و زندگی سالم است. انگیزه‌ها بر اساس نیازهای روحی و بیولوژی افراد تعریف می‌شوند. گاهی نیازهای انسان روحی است؛ مثل نیاز به پشت سر گذراندن امتحان با موفقیت کامل. هر چه که باشد این نیازها در طول زمان بر اساس محیط، ارتباطات، علایق و فرهنگ‌های مخلتفی که در آن قرار می‌گیریم تفاوت می‌کنند و باعث ایجاد انگیزه در افراد می‌شوند. والدین الهام بخش احتمالا نقش مهمی در خلق انگیزه فرزندانشان داشته باشند.


 

رفتار شما با خودتان، الگوی فرزندتان است!

برای پدران و مادران ضروری است که قبل از هر چیز، ابتدا توانایی‌های خودشان را سبک سنگین کنند، ببینند در چه مواردی برتری دارند، به چه چیزی اعتقاد دارند و خلاصه در چه جایگاهی قرار گرفتند. علت آن هم مشخص است! اگر تکلیف خودتان با خودتان مشخص نباشد و هنوز هم در برخی از مسائل دودل باشید احتمالا در برخورد با چالش‌های فرزندتان نمی‌دانید که ابتدا به مشکل خودتان بپردازید یا فرزندتان!

بنابراین اولین نشانه والدین الهام بخش یا پدر و مادری که می‌توانند برای فرزندان خود نوعی انگیزه زندگی به شمار روند اهمیت به خود و رفاه حال خود است. شاید فکر کنید چون فرزند شما سن پایینی دارد متوجه خیلی از این موارد نشود اما نحوه رفتار شما با خودتان دقیقا الگویی می‌شود که فرزندتان از آن تقلید می‌کند یا حداقل روی رفتارش تاثیر می‌گذارد.

فرزندتانتان را به عنوان اشخاص مستقل بپذیرید!

جبرا خلیل جبران می‌نویسد: فرزندان شما در واقع فرزندانتان نیستند. آن‌ها پسران و دختران زندگی هستند که به سمت شما آمدند؛ اما شما آن‌ها را به وجود نیاورده‌اید و بنابراین گرچه با شما هستند ولی متعلق به شما نیستند.

 

والدین الهام بخش

برخی از والدین فرزندانشان را متعلق به خودشان می‌دانند. اصلا برخی اعتقاد دارند فرزندشان نمونه کوچک‌تر خودشان است و بنابراین انتظار دارند قالب فرزندشان شبیه یا حتی دقیقا مثل خودشان شکل بگیرد. والدین الهام بخش به خوبی این حقیقت را پذیرفته‌اند که فرزندشان می‌تواند نسخه کمی متفاوت یا کاملا متفاوت از خودشان باشند.

نسبت به تعاملات خود با فرزندتان آگاه باشید

در گفتگو با فرزندتان، خصوصا زمانی که قرار است ایجاد انگیزه کنید به تمام جملاتی که قرار است در این ارتباط دونفره رد و بدل شود فکر کنید. کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در بسیاری از موقعیت‌هایی که احساس می‌کنیم از روی دلسوزی و با قضاوت‌هایمان به آن‌ها کمک کرده‌ایم دچار ناامیدی، انحراف و سرخوردگی می‌شوند. کلمات می‌توانند ضربه شدیدی وارد کنند و عکس‌العمل و تعاملات ما هم می‌توانند صدمات شدیدتری را به دنبال داشته باشند.

مسیر زندگی درست را اینجا تعیین کنید

دانشگاه زندگی همراه شماست

15 راهی که دوام زندگی مشترک شما را مشخص می کند

تمام روابط و زندگی‌های مشترک، دچار سختی و مشکلاتی می‌شوند اما در روبط بلند مدت، ممکن است چالش‌هایی برای شما و فرد مقابل به وجود بیاید. در طول سال‌ها زندگی احتمالاً شاهد مشاجره و دعوا خواهید بود و زمان‌های سختی را تجربه خواهید کرد و این امری طبیعی است. زندگی همین است و تمام بخش‌های سخت آن نیز، بخشی از روابط به حساب می‌آیند.

اما برخی اوقات در مورد دوام زندگی مشترک از خود می‌پرسید که آیا رابطه شما دوام خواهد داشت یا نه. در این زمان لازم است به دنبال نشانه‌هایی باشید که می‌گویند زندگی شما با وجود تمام مشکلاتی که پیش آمده؛ پایدار خواهد ماند. در ادامه این مقاله با دانشگاه زندگی همراه شوید.

یک مشاور خانواده و روابط درباره دوام زندگی مشترک می‌گوید:

«رابطه‌ی با دوام، رابطه‌ای است که بر اساس وفاداری، اعتماد، امنیت و تداوم ساخته می‌شود. وقتی که قادر باشید به طرف مقابل اعتماد کنید، خواهید توانست رابطه‌ای را بسازید که از پایه محکم و قدرتمند است.»

اگر چنین شخصی را دارید و با او زندگی می‌کنید، دیگر فرقی نمی‌کند که زندگی چه مشکلاتی برایتان به وجود می‌آورد. توصیه می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید زیرا تعدادی روش برای اینکه بدانید رابطه‌تان استوار می‌ماند، معرفی کرده‌ایم.

زندگی مشترک

1 – پنج در مقابل یک!

به نظر می‌رسد زوج‌هایی که با هم می‌مانند، به ازای هر یک لحظه دشوار در زندگی، پنج  لحظه خوب و شاد را تجربه می‌کنند. پس به فعالیت روزانه خود توجه کنید، احتمالاً کمی اختلاف عقیده دارید اما عمده وقت خودتان را به همراه طرف مقابل، با شادی و صلح می‌گذرانید که نشان از رابطه‌ای با دوام و خوب دارد.

 

2 – احساس راحتی هنگام رابطه فیزیکی

رابطه فیزیکی و جنسی، بخش مهمی از روابط را تشکیل می‌دهد که می‌توان به وسیله آن فهمید، وضعیت زندگی زوج‌ها چگونه است. نشانه مهم این است که هنگام این کار، احساس راحتی، هیجان یا ذوق‌زدگی کنید. چنین رابطه‌ای میان دو فرد، زمانی شکل می‌گیرد که کاملاً به یکدیگر اعتماد داشته باشند و این نشانه‌ای آشکار از ثبات زندگی مشترک است.

 

3 – چندان مهم نیست که حق با چه کسی است

دعوای لفظی بین زوج‌ها؛ امری کاملاً طبیعی است و همواره اتفاق می‌افتد اما مهم است که آن‌ها بتوانند به سادگی از موضوع عبور کنند و آن را نادیده بگیرند. برخی زوج‌ها آن قدر به دعوای خود ادامه می‌دهند تا یکی مجبور شود بپذیرد حق با طرف مقابل است.


در رابطه‌های با دوام، افراد به این موضوع که حق با چه کسی است، اهمیت چندانی نمی‌دهند و از این نظر با هم رقابت نمی‌کنند. در عوض سعی می‌کنند دیدگاه یکدیگر را درک کنند و ارتباطی سالم و پایدار داشته باشند.

 

4 – احساس درک متقابل

حتی در جریان جر و بحث‌ها، اگر طرف مقابل بتواند متوجه شود که مشکل شما چیست و دقیقاً درک کند که واکنش‌های شما از کجا و به چه دلیل نشات می‌گیرند، نشانه بسیار خوبی را شاهد هستید. اگر یک فرد متوجه شود که چرا طرف مقابل یک رفتار خاص را انجام می‌دهد یا چگونه فکر می‌کند، می‌توان امیدوار بود که این رابطه از دوام مناسبی برخوردار باشد.

دوام زندگی مشترک

5 – با سکوت از مشکلات عبور نمی‌کنید

نحوه رفتار افراد پس از دعوا یا هرگونه جر و بحث، می‌توان نشان دهد که آن رابطه دوام خواهد داشت یا نه. یک نشانه بزرگ این است که حتی پس از دعوا یا اختلاف نظر، با سکوت از کنار موضوع عبور نمی‌کنید. یعنی که درباره آن صحبت می‌کنید و اگر ناراحت هستید، این مورد را با طرف مقابل در میان می‌گذارید. بدین ترتیب رابطه‌ای امن و با دوام خواهید داشت.


برای دیدن ادامه مطلب مسیر زندگی کلیک کنید

دانشگاه زندگی همراه شماست

35 روش برای تشخیص افراد دروغگو از طریق زبان بدن

زبان بدن یک ویژگی خیلی عالی است مخصوصاً برای آن‌هایی که می‌دانند چگونه نشانه‌های بدن و چهره انسان را تشخیص دهند. تشخیص افراد دروغگو توسط روانشناسان به راحتی صورت می گیرد. در واقع متخصصان روان‌شناس در زمینه زبان بدن و چهره، بهترین دروغگو یاب‌های جهان هستند و به راحتی می‌توانند بفهمند یک فرد حقیقت را می‌گوید یا دروغ‌گو است.

زبان و نشانه‌های بدن ما پر از معنا و مفهوم هستند که همگی توسط ناخودآگاهی مغز ما و واکنش نسبت به شرایط به وجود می‌آیند. اگر می‌خواهید این موضوع را بهتر درک کنید، مدل کوه یخی (به این شکل که قسمت بالایی، بالاتر از سطح آب است و بخش بزرگ آن درون آب قرار گرفته و نمی‌توان آن را دید) را در نظر بگیرید. ذهن ما مواردی نظیر تفکر آگاهانه، تصمیم‌گیری عجولانه، تمرکز بر چیزها و نحوه صحبت کردن را پردازش می‌کند.

زبان بدن

این پردازش‌ها را باید بخش بالایی کوه یخی در نظر بگیرید که برای ما قابل مشاهده است. اما پردازش‌های دیگری در ذهن وجود دارد که در واقع نشانه‌های زبان بدن هستند و باید آن را بخش درون آب کوه یخی دانست. بنابراین بسیاری قادر به دیدن آن نیستند. در این زمینه، افرادی وجود دارند که زبان بدن را به خوبی تشخیص می‌دهند. زبان بدن موضوعی فراگیر، طبیعی و ژنتیکی است. در ادامه به 35 نکته درباره زبان بدن اشاره می‌کنیم که بهتر است آن‌ها را بدانید:

1 – وقتی به کسی توهین می‎شود، آن فرد ارتباط چشمی خود را با فرد مقابل قطع می‌کند و این کار را حداقل برای چند ثانیه انجام می‌دهد.


2 – وقتی که غرق در افکار خود می‌شویم به شکل طبیعی به سمت بالا و راست نگاه می‌کنیم.

3 – اگر کسی زیرچشمی نگاه می‌کند، باید دید که چه چیزی برای گفتن دارد.

4 – وقتی کسی بخاطر سخنی یا مشاهده چیزی احساس خطر کند، ممکن است سعی کند چشمانش را ببندد.

5 – وقتی کسی سر خود را هنگام صحبت پایین می‌آورد احتمالاً به کمبود اعتماد به نفس دچار است.

6 – یک لبخند محترمانه، علاوه بر چهره در چشمان فرد هم دیده می‌شود.

7 – زیرچشمی و دزدکی نگاه کردن در مواقعی بدین معنی است که آن فرد سخن شما را قبول ندارد.

8 – وقتی کسی سر خود را در هنگام گفتگو سریع تکان می‌دهد، احتمالاً به معنی جالب بودن آن موضوع است.

زبان بدن

9 – یک لبخند دروغین، چهره را روشن و زیبا نمی‌کند.

11 – مردمک‌های چشم هنگامی که چیزی را دوست داریم، گشاد می‎شوند.

12 – خیره شدن (به شکلی که تهاجمی نباشد) راهی برای نشان دادن علاقه صحبت طرف مقابل است.

13 – اگر کسی با پاهای باز در مکانی بنشیند، یعنی که آن جا احساس راحتی می‌کند.

14 – ایما و اشاره یک راه برای نشان دادن توجه است.

15 – نشانه رفتن انگشت به سمت کسی معمولاً به معنی جرات داشتن و در مواردی پرخاشگری است.

دستها در زبان بدن

16 – وقتی کسی مستقیماً به چشمانتان خیر می‌شود، ممکن است نشان‌دهنده احساس برتری و حس بالاتر بودن او باشد.

17 – روی هم گذاشتن پاها و دست به سینه نشستن، قطعاً نشانی از بی‌حوصلگی یا اضطراب هستند.

18 –  اگر کسی در هنگام گفتگو به سمت جلو خم شود و پاهایش را تکان دهد، احتمالاً نمی‌خواهد به صحبت با شما ادامه دهد.


با مسیر زندگی همراه شوید

ما راه درست را نشان می دهیم. دانشگاه زندگی را کلیک کنید

تربیت جنسی کودکان که آنها را ایمن می‌کند. بخش اول

امروزه باید تربیت جنسی کودک را یکی از ضروری‌ترین تربیت‌ها در کنار سایر جنبه‌های تربیتی بدانیم. با توجه به دو دلیلی که در پایین به‌آنها اشاره می‌نمایم، ضرورت تربیت صحیح کودکان در مورد مسائل جنسی برایتان آشکار می‌گردد.

  1. دسترسی به اطلاعات: گسترش رسانه‌ها و دسترسی راحت‌تر همگان و من‌جمله کودکان به حجم انبوهی از اطلاعات در همۀ زمینه‌ها و از جمله مسائل جنسی در سنی که هنوز آمادگی پذیرش و درک مسایل جنسی را ندارند.
  2. دوری از والدین: جدایی کودکان در سنین پایین از والدین، بخاطر اشتغال والدین و سپردن آنها به مهد کودک‌ها و یا سایر آشنایان ، کاری که سالها قبل تعداد والدینی که مجبور به انجام این کار می شدند بمراتب خیلی کمتر از میزان کنونی بود.

با توجه به مطالب فوق والدین امروزی وظیفه ای به مراتب سنگین‌تر از پدر و مادرهای خود بر عهده دارند تا بتوانند با برخورد صحیح با فرزندان خود و تربیت درست آنان در زمینه مسائل جنسی یاریگر فرزندانشان در این مسیر پرپیچ‌وخم رشد باشند.

لذا گام اول در این مسیر افزایش آگاهی والدین و کسب مهارتهای کاربردی در این زمینه است تا بتوانند هر چه بهتر از عهده ی این کار برآیند. هدف ما این است که  شما را تبدیل به مربیانی توانمند برای تربیت جنسی کودک خودتان کنیم. با ما همراه باشید.

ایمنی کودک

تربیت جنسی کودکم را از چه موقعی آغاز کنم؟

این سوال واقعا از آن دسته سوالهایی است که در جواب به اون فقط باید گفت: اییییییییی‌ خخخخخخددددداااااا.

وقتی فرزند دلبندتان متولد شد، تربیت او آغاز می‌شود، این تربیت شامل تربیت جنسی کودک هم می‌شود، لذا تربیت جنسی باید از بدو تولد و موازی با سایر جنبه‌های تربیتی باشد.


سن آموزش به کودک

تربیت جنسی کودک خود را به چه کسی  بسپارم ؟

بهترین گزینه برای تربیت جنسی کودک‌تان تا سنین دبستان خودتان هستید و تازه بعد از ورود به مدرسه باز هم شما هستید که بار عمدۀ تربیت جنسی کودک‌تان را بر دوش می‌کشید.

چه کارهایی برای تربیت جنسی کودک که تازه بدنیا آمده انجام بدم؟

بهنگام تعویض پوشک و شستن فرزندتان: حداقل تحریک ناحیه ی تناسلی صورت بگیرد، برخی از والدین چون احساس می‌کنند که نوزاد یا کودک متوجه  چیزی نمی‌شود، مخصوصا در مورد پسر بچه‌ها ، آلت کودک را در زمان تعویض پوشک زیاد دستکاری می کنند. از این کار اجتناب کنید.

هنگام تعویض پوشک نوزادان اگر خواهر یا برادری بزرگتر  دارد، آلت نوزاد را بپوشانید و به خواهر و برادر بزرگتر هم (اگر کودک‌اند) بگوئید که اندام خصوصی رو نباید به غیر از والدین و دکتر آن هم در مواقع ضروری  شخص دیگری ببیند یا دست بزند.

تربیت جنسی کودک

خواب کودک: کودک بعد از شش ماهگی در کنار مادر بخوابد ولی بهتر است که لحاف او را جدا کنید.


برای یافتن مسیر زندگی درست می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید